
ING Sector Magazine – Waterstof in de transportsector

๐๐ฟ๐ผ๐ผ๐๐๐ฐ๐ต๐ฎ๐น๐ถ๐ด ๐๐ฎ๐๐ฒ๐ฟ๐๐๐ผ๐ณ๐ด๐ฒ๐ฏ๐ฟ๐๐ถ๐ธ ๐ถ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฟ๐ฎ๐ป๐๐ฝ๐ผ๐ฟ๐๐๐ฒ๐ฐ๐๐ผ๐ฟ ๐น๐ฎ๐ฎ๐ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ๐น๐ผ๐ฝ๐ถ๐ด ๐ป๐ผ๐ด ๐ผ๐ฝ ๐๐ถ๐ฐ๐ต ๐๐ฎ๐ฐ๐ต๐๐ฒ๐ป
“De afgelopen jaren is waterstof vaak genoemd als รฉรฉn van de oplossingen voor zero-emissievervoer. Vooral de waterstofbrandstofcel werd een grote toekomst toegedicht. Helaas bleek de toepassing duur en complex waardoor proefprojecten al in een vroegtijdig stadium sneuvelden en hiermee ook de aandacht voor waterstof in de transportsector. Afgelopen periode is echter nieuw leven in waterstof geblazen door de ontwikkeling van de waterstofverbrandingsmotor.
De voordelen van deze waterstoftoepassing zijn de lagere aanschafkosten en het gebruik van bekende technologie. Of dit zal leiden tot een doorbraak van waterstof aangedreven vrachtwagens hangt ook af van de prijs en beschikbaarheid van waterstof en juist daar lijkt de schoen voorlopig nog te wringen.”

๐ก๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐น๐ฎ๐ป๐ฑ ๐บ๐ฎ๐ฎ๐ธ๐ ๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ ๐บ๐ฒ๐ ๐๐ฎ๐๐ฒ๐ฟ๐๐๐ผ๐ณ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ท๐ฒ๐ฐ๐๐ฒ๐ป
In Nederland zijn er op dit moment 84 waterstofprojecten operationeel. Daarnaast zitten nog meer dan 200 projecten in de pijplijn. De verwachting is dat we rond 2030 zoโn 300 operationele waterstofprojecten in Nederland hebben.
Lees het gehele artikel KLIK HIER